قالب وردپرس درنا توس
خانه / اطلاعیه عمومی / اصول مفید برای یادگیری بهتر درس ها و موفقیت در امتحان

اصول مفید برای یادگیری بهتر درس ها و موفقیت در امتحان

برای یادگیری بهتر درس ها و موفقیت در امتحان پیشنهاد می شود اصول زیر را رعایت کنید:

  • دسته بندی موضوعی مطالب: سعی کنید مطالبی را که می خواهید یاد بگیرید، در سطوح مختلف دسته بندی کنید. این دسته بندی می تواند شبیه فهرست سازی یک کتاب یا ایجاد یک درخت (مفهوم درخت در کامپیوتر) باشد. سپس سعی کنید ارتباط بین دسته های مختلف را ایجاد کنید.
  • یادگیری متناسب با ماهیت درس: ماهیت درس های مختلف می تواند متفاوت باشد. بعضی از درس ها (مثل دروس عمومی) مطالب حفظی بیشتر دارند، بعضی درس ها (مثل دروس اصلی و تخصصی) مفهومی هستند. در برخی درس ها (مثل دروسی که ریاضیات دارند) محاسبات نیز وجود دارد و در برخی دیگر (مثل دروس برنامه نویسی یا آزمایشگاهی) مهارت مهم است. البته اغلب درس ها ترکیبی از موارد فوق هستند. برای درس های حفظی، تکرار مطلب موثر است، اما برای دروس مفهومی تامل و درک عمیق موضوع. درس هایی که محاسباتی یا مهارتی هستند، علاوه بر درک موضوع، نیازمند انجام تمرین ها و مثال های زیاد و متنوع است.
  • استراحت کافی قبل از امتحان: شب قبل از امتحان حتما خواب کافی داشته باشید. پیشنهاد می کنم حداقل ۵-۶ ساعت خواب در شب داشته باشید. در صورتی که شب قبل از امتحان خواب کافی نداشته باشید، سر جلسه امتحان ممکن است مطالبی را که یادگرفته اید نتوانید به یادآورید و با وجود یادگیری خوب، امکان انتقال پاسخ ها روی برگه برای شما مهیا نباشد.
  • مرتب سازی سوال های امتحان از نظر سادگی: در جلسه امتحان، قبل از پاسخ دادن به سوال ها، ابتدا همه سوال ها را مرور نمایید. سپس سوال ها را به ترتیب سادگی مرتب کنید و سعی کنید ابتدا به سوال هایی پاسخ دهید که ساده ترند یا تسلط بیشتری روی آنها دارید.
  • درک کامل سوال قبل از پاسخ به آن: قبل از پاسخ به هر سوال مطمئن شوید مفهوم سوال را متوجه شده اید. مفهوم سوال یعنی مفروضات چیست و قرار است به چه چیزی دست یابید. در غیر این صورت ممکن است به خاطر کج فهمی از سوال، پاسخ نامربوط بنویسید.
  • برنامه ریزی زمانی، در عین آرامش: سر جلسه امتحان، برنامه ریزی زمانی خوب است و نیم نگاهی به زمان باقیمانده داشته باشید. اما اگر استرس زیادی دارید، سعی کنید بدون توجه به ساعت و گذر زمان سوالات را پاسخ دهید. آرامش بیشتر از زمانبندی به شما کمک می کند تا امتحان موفق تری داشته باشید.